Strona główna / Okiem stypendysty / BIP: Outdoor activities: values and skills for a sustainable practice, Hiszpania

BIP: Outdoor activities: values and skills for a sustainable practice, Hiszpania

dr Natalia Danek
Katedra Fizjologii I Biomechaniki 

Udział w Blended Intensive Programme realizowanym na Catholic University of Valencia San Vicente Mártir był wyjątkowym doświadczeniem, łączącym intensywną naukę, praktyczne wyzwania oraz inspirującą współpracę międzynarodową. Program, który obejmował zarówno część zdalną, jak i stacjonarną, został zaprojektowany w sposób sprzyjający stopniowemu zdobywaniu wiedzy i umiejętności – od przygotowania teoretycznego online po pełne emocji zajęcia praktyczne w terenie. Organizacja całego wydarzenia obejmowała zarówno część formalną, jak i nieformalną. Niezastąpioną rolę odegrali tu Victor Sanchez – koordynator BIP z Catholic University of Valencia – oraz nasz zespół Erasmus+: Monika Ilecka i Katarzyna Olszewska. Duże uznanie należy się również świetnie zorganizowanej grupie studentów, którzy dzięki pełnemu zaangażowaniu podczas spotkań zdalnych i konsekwentnemu wywiązywaniu się z powierzonych zadań przyczynili się do sukcesu programu i stworzyli solidne podstawy dla przyszłych edycji.

Część zdalna umożliwiła nam zapoznanie się z tematyką outdoor education, a także przygotowanie do pracy projektowej w zespołach międzynarodowych. Była to przestrzeń do wymiany doświadczeń i pierwszych prób koordynacji zadań w języku angielskim. Już na tym etapie można było zaobserwować pełne zaangażowanie studentów, którzy wnosili do pracy grupowej kreatywność i odpowiedzialność, a jednocześnie dbali o dobrą atmosferę współpracy.

Podczas części stacjonarnej, realizowanej w Walencji w ciągu pięciu intensywnych dni, teoria ustąpiła miejsca praktyce. Program obfitował w zajęcia terenowe, które wymagały od uczestników zarówno sprawności fizycznej, jak i umiejętności współpracy oraz komunikacji międzykulturowej. Przemierzanie zakątków Walencji na rowerach, wspinaczka skałkowa, pokonywanie tras Via Ferrata czy zajęcia wodne, takie jak windsurfing – każda z tych aktywności stanowiła nie tylko wyzwanie sportowe, lecz również okazję do rozwijania kompetencji liderskich. W moim przypadku ważnym doświadczeniem było to, w jaki sposób w krótkim czasie efektywnie przekazać praktyczną wiedzę, wzmacniając motywację studentów do przełamywania własnych barier.

Jednym z najbardziej poruszających momentów programu była inicjatywa związana z asekuracją osoby z niepełnosprawnością ruchową na górskim szlaku. Zadanie to poprzedziło ćwiczenie polegające na wcieleniu się w rolę osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim. Było to doświadczenie wymagające empatii, refleksji, a przede wszystkim ścisłej współpracy całego zespołu. Tego rodzaju działania pokazały, jak edukacja outdoorowa może wspierać postawy inkluzyjne, uczyć odpowiedzialności za drugą osobę i budować świadomość społeczną.

Wartością dodaną programu była również możliwość funkcjonowania w międzynarodowym i interdyscyplinarnym środowisku. Praca w różnorodnym zespole, w którym spotkali się przedstawiciele różnych uczelni i krajów, wymagała otwartości, elastyczności i gotowości do kompromisów. Zderzenie odmiennych doświadczeń zawodowych i kulturowych przyniosło wiele inspiracji, a także pozwoliło spojrzeć na outdoor education z nowych perspektyw. Co istotne, intensywna współpraca przyczyniła się do przełamywania barier językowych, podniosła kompetencje komunikacyjne w języku angielskim oraz wzmocniła pewność siebie w międzynarodowym środowisku akademickim.

Niezwykle inspirujące były także rozwiązania dydaktyczne i organizacyjne stosowane przez uczelnię goszczącą. Połączenie nauki wirtualnej z doświadczeniem terenowym, aktywne włączanie studentów w proces organizacji zajęć, a także elastyczne podejście do programu (m.in. dostosowanie go do niesprzyjających warunków pogodowych w dniu planowanego wydarzenia dla osób z niepełnosprawnościami) to przykłady dobrych praktyk, które mogą być z powodzeniem wdrożone na naszej uczelni. Szczególnie cenne okazało się ukazywanie, jak aktywności outdoorowe mogą służyć nie tylko rozwijaniu sprawności fizycznej, ale również kształtowaniu kompetencji społecznych, budowaniu poczucia wspólnoty i wzmacnianiu odpowiedzialności indywidualnej i zespołowej.

Rezultatem mobilności było również nawiązanie nowych kontaktów międzynarodowych i rozpoczęcie rozmów o przyszłej współpracyWspólne plany z uczelniami Stavanger University z Norwegii oraz Thomas More University z Belgii dotyczą kolejnych projektów Erasmus+, a także badań, publikacji, konferencji i innych inicjatyw dydaktycznych.

Podsumowując, udział w Blended Intensive Programme w Walencji był niezwykle wartościowym doświadczeniem zawodowym, które znacząco poszerzyło moje kompetencje metodyczne. Program pozwolił nie tylko na odkrycie nowych obszarów edukacji outdoorowej, ale również na praktyczne sprawdzenie i doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć w zróżnicowanych, często wymagających warunkach terenowych. Praca w środowisku międzynarodowym umożliwiła rozwój kompetencji międzykulturowych, wzmocniła zdolność współpracy w zespole i podniosła pewność siebie w kontekście zawodowym. Szczególnie cenne było zdobycie doświadczeń w zakresie inkluzyjnych metod pracy i adaptacji zajęć do potrzeb różnych grup uczestników.

Zdobyta wiedza i dobre praktyki stanowią solidną podstawę do dalszego rozwoju dydaktycznego, wzbogacania programów kształcenia oraz wprowadzania nowoczesnych metod opartych na aktywnym uczeniu się. Wnoszą one także realną wartość do rozwoju naszej uczelni, przyczyniając się do podniesienia jakości kształcenia, zwiększenia jej prestiżu w środowisku międzynarodowym oraz budowania pozycji jako instytucji otwartej na innowacje i współpracę. Udział w programie przełożył się zatem bezpośrednio na rozwój zawodowy i będzie miał długofalowy wpływ na kształcenie studentów.

Galeria zdjęć:

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zapisywane żadne informacje. Polityka prywatności

Scroll to Top