Erasmus+ teaching na Uniwersytecie w Stavanger
W okresie poniedziałek – piątek 13-17 maja 2024 uczestniczyliśmy w programie mobilności pracowników Erasmus+. Krajem docelowym była Norwegia – Uniwersytet w Stavanger. Oboje przeprowadziliśmy wykłady oraz zajęcia z orienteeringu (umiejętności orientacji w terenie) dla studentów, którzy brali udział w programie Blended Intensive Program i wykładowców z miejscowego uniwersytetu oraz innych uczelni (m.in. z Irlandii, Hiszpanii oraz Belgii). Zajęcia przeprowadzono na terenie uniwersytetu oraz rozległym terenie obok kampusu (między innymi na zalesionym wzgórzu i w ogrodzie botanicznym). Interesującym wydał się fakt, że wielu studentów znało już podstawy orienteeringu (posiadało wiedzę semantyczną dotyczącą stosowanych kolorów i specyficznych symboli stosowanych na mapach do biegu na orientację) i nie dotyczyło to tylko norweskich studentów, u których ta wiedza i umiejętności są nieodłączną częścią ich curriculum od szkoły podstawowej poprzez średnią aż do uczelni wyższych, ale także studentów z Belgii, Irlandii oraz Hiszpanii, gdzie także podobne zajęcia są praktykowane. Poza wiedzą podstawową, zaskoczyliśmy studentów ciekawostkami dotyczącymi dyscypliny oraz niecodziennymi zadaniami z wykorzystaniem mapy.
Program zrealizowanych zajęć obejmował:
- nauczanie orientowania mapy na podstawie treści mapy oraz/lub kompasu;
- wykorzystanie różnych technik do szybkiego przemieszczania się w nieznanym terenie (m.in.: ocenę odległości na mapach i w terenie, zapamiętywanie i rozpoznawanie, techniki kciukowania oraz składania mapy itp.);
- wybór wariantu pokonania trasy do biegu na orientację jako element taktyki.
Wykłady dotyczyły zasad oraz zastosowania turystycznych form orienteeringu w doskonaleniu umiejętności posługiwania się mapą i kompasem (dr Piotr Cych) oraz rogaining’u oraz profilem zawodników tej dyscypliny (dr Weronika Machowska-Krupa).
Ponadto wzięliśmy udział w atrakcyjnym programie przygotowanym przez gospodarza dr Age Vigane, który m.in. zorganizował wycieczkę na Preikestolen (jeden z najciekawszych punktów widokowych w Norwegii), a także umożliwił zwiedzenie osady rybackiej, w której zapoznaliśmy się z fauną i florą otaczającą Stavanger, a także metodami resocjalizacji trudnej młodzieży w Norwegii. Czas spędzany wspólnie z ludźmi odpowiadającymi za kształcenie nauczycieli wychowania fizycznego w innych krajach pozwolił na poznanie filozofii kształtujących podejście do dydaktyki wychowania fizycznego i sportu w różnych krajach, co w ocenie wykładowców, jest niezwykle ważne. Poza przekazywaniem wiedzy poszerzyliśmy grono znajomych naukowców, co w przyszłości może wpłynąć nie tylko na nasz rozwój dydaktyczny, ale też naukowy.
dr Weronika Machowska-Krupa
dr Piotr Cych
Zakład Dydaktyki Sportu
Galeria zdjęć











